Digitala möten och hemmajobb eller på plats på det fysiska kontoret? På många arbetsplatser är det nya normala en kombination av arbete på kontoret, distansjobb, videomöten och en större flexibilitet i arbetssätten. Det här ”hybridjobbandet” har intresserat Linda Widar, doktorand i arbetshälsovetenskap vid högskolan i Gävle. I en studie har hon intervjuat ett 30-tal personer om vad de saknar när de jobbar hemma och vad de behöver för att vilja vara på kontoret.
Om jag ska ge ett generellt råd till arbetsplatser, så är det att samla sina medarbetare och gå igenom vad alla har för olika behov och ställa sig frågor som: Vad fungerar bäst för vår arbetsgrupp? Är det lämpligt att vi distansarbetar? När är det lämpligt? Vad ska vi ha för regler för kommunikation och tillgänglighet?
Gemenskap ger mening
I studien nämnde flera att de inte var intresserade av att gå till jobbet för att det inte tyckte det fanns någon social gemenskap – ett tydligt tecken på att den psykosociala arbetsmiljön är viktig.
– Det finns ingen idé att tvinga medarbetare till kontoret. I stället behöver man arbeta för att skapa en sammanhållning som gör att personer faktiskt vill vara där. Vill man ha folk på kontoret behöver man se över hur arbetsgruppen mår och skapa en bra stämning och sammanhållning, menar Linda Widar.
Flera av intervjupersonerna upplevde också att de kunde arbeta mer ostört hemma och få en mer sammanhängande arbetstid än på arbetsplatsen. Bättre koncentration helt enkelt. Dessutom visade det sig att utformningen av den fysiska kontorsmiljön är väldigt viktig. Flera berättade att de inte trivdes på kontoret på grund av mörka utrymmen, inget dagsljus, att estetiken och uppbyggnaden av kontoret inte bjöd in till trivsel, eller att de arbetade i öppna kontorslandskap.
Här handlar det om att försöka skapa en gemensam bild kring vilka behov medarbetarna har kring utförandet av sina arbetsuppgifter och vad de behöver för att trivas på sin arbetsplats. Vissa trivs väldigt bra av att ha folk runtomkring sig och vissa har inte alls behov av det. Där behöver man som arbetsgivare vidga sitt perspektiv, säger Linda Widar.
Fördelen med flexibla kontor
Att medarbetare väljer att arbeta hemifrån i större utsträckning nu än tidigare är något man märker på World Trade Center i Malmö. Här har flexibilitet blivit det nya ledordet. Flera företag har anpassat sig efter förändrade behov och delar nu vissa ytor och funktioner med andra, berättar Isabelle Wendelin, kommersiell förvaltare på World Trade Center i Malmö.
- Många vill att det ska vara just flexibelt, eftersom man inte vet hur många som är på plats på kontoret från en dag till en annan. Allt fler inser att man inte behöver helt egna konferenslokaler utan att det går lika bra att dela. Många företag har svårt att planera för hur många som kommer vara på plats och då vill man kunna skala upp och skala ner.
Förenklad vardag och bättre arbetsmiljö
På frågan om vad hon tror behövs för att företag ska få sina medarbetare till kontoret, är svaret precis det som framkommit i Linda Widars studie: det sociala.
- Även om hemmajobb har blivit vanligare, så ser vi att folk har ett stort behov av att träffa andra människor. Att få medarbetare att ta sig till kontoret kommer framöver handla mycket om det sociala, att erbjuda sociala ytor, tror jag. Arbetsplatsen blir en plats för att träffas och nätverka, ett sätt att komma ut från hemmet.
Isabelle Wendelin tror framför allt att framtidens flexibla arbetsplats måste erbjuda det som medarbetarna behöver och det som förenklar vardagen. Och här gäller det att lyssna in sina medarbetare.
Jag tror att kontor framåt behöver vara lite mer än bara kontor. Det måste finnas ett innehåll också, det ska vara trivsamt att gå till kontoret. Det kan handla om att erbjuda träningsmöjligheter, meditation/mindfulness, hyra cykel eller att erbjuda kemtvätt på arbetsplatsen. Arbetsplatsen måste helt enkelt börja hjälpa människor att få vardagen att gå ihop.