- I en kris hinner du inte både leda i en komplex miljö och samtidigt upprätthålla en konstlad ledarstil. Rent generellt är det alltid bättre att vara autentisk som ledare, men i en kris är det faktiskt ett måste för att leda medarbetare och företag igenom krisen, säger han.
– Förstå att du är människa, precis som alla andra. Hitta olika rum eller platser för att återhämta dig mentalt, gå till parkeringsgaraget och ta en powernap i bilen under lunchen, eller ta en promenad runt kontorsbyggnaden när det blir för mycket i huvudet. Hitta olika kanaler för reflekterande samtal – någon att prata med, att ventilera med. Och var medveten om att dina medarbetare reagerar på olika sätt. En del börjar med en känsla, andra med en tanke, och en del kastar sig ut i handling först. Ingen har mer rätt eller fel, och som ledare måste du respektera olika sätt att reagera på en kris.
Tips och råd för ett bra ledarskap under kris
- Var autentisk - i en snabbt föränderlig situation genomskådas fejkade fasader
- Våga vara sårbar - det är det snabbaste sättet vi vet att bygga tillit
- Använd mindfulness för att återta kontrollen om du får panik
- Tala sanning - dina medarbetare tåler mer än du tror, och att ljuga urholkar bara din auktoritet
- Dubbla din reflektionsmängd - boka egna reflektionsstunder där du betraktar din situation både nära och på håll, och reflektera även tillsammans med ditt team
- Tala med dina medarbetare mycket mer - vad tänker du, vad känner du, hur vill du agera?