Många nystartade företag försöker utmana marknadens jättar, men få lyckas. Det har däremot havredryckstillverkaren Oatly gjort.
Det är en klassisk David mot Goliat-saga: den alternativa uppstickaren som ger sig i kast med den stora, etablerade mjölkindustrin – och gör PR-succé.
Oatly äntrade först marknaden med havrebaserade produkter för allergiker som inte kunde konsumera vanliga mjölkprodukter. I dag har målgruppen vuxit och består av alla som av olika anledningar föredrar alternativ till mjölk. Den snabba tillväxtresan har gjort Oatly till ett marknadsledande varumärke som till stor del sprids och marknadsförs av konsumenterna själva.
Hur blev det så?
Enligt Oatly själva beror det till stor del på en lyckad PR- och marknadsföringsstrategi, som tagit dem från livsmedelsbolag till livsstilsföretag. Här är PR-knepen som fungerat för Oatly – och som även kan fungera för ditt företag.
Jobba med detaljer – även med liten budget
Med en tajt marknadsbudget är det lätt att tänka att det inte finns tid att fokusera på detaljer i marknadsföringen, berättar Björn Lindén, Art Director på Oatly, under ett föredrag hos Marknadsföreningen i Malmö. Men det är just då de små sakerna blir allra viktigast.
– Lägger folk verkligen märke till detaljer? tänker man. Men det gör de. Lägger du tid på detaljer i marknadsföringen kommer du att nå den del av målgruppen som bryr sig på riktigt och engagerar sig. De känner att du ser dem som människor, och inte som en bred massa, berättar Björn Lindén.
Oatly valde till exempel att trycka företagets vd Toni Peterssons signatur på insidan av 48 000 havredrycksförpackningar tillsammans med orden “Collector’s item”. Oväntat många konsumenter upptäckte signaturen och tyckte att det var en kul överraskning. Stolta över sin upptäckt fotograferade de den och spred i sociala medier – och så fick kampanjen eget liv.
I vilken del av din marknadsföring kan du jobba med detaljer? Vad skulle få din målgrupp att vilja fotografera och dela dina budskap i sociala medier?
Om du använder trycksaker som broschyrer, affischer eller kontorsmaterial kanske du kan smyga in triggande budskap där. Det kommer att upptäckas, menar Björn Lindén.
Fokusera på potentiella ambassadörer
När Oatly skulle lanseras i USA valde företaget att sikta på New York och västkusten, områden som är kända för sina progressiva städer. Om Oatly kunde få caféerna här med på tåget skulle dessa sprida trenden vidare, var tanken.
Genom att lyfta fram en unik fördel med produkten för caféerna lyckades Oatly övertyga dem att köpa in havredrycken.
– Vi upptäckte att våra drycker fungerar bättre att mixa i kaffe än andra mjölkfria produkter, och presenterade det för de hippa caféerna. Det fungerade väldigt bra. Även tidningarna plockade upp det, berättar Björn Lindén under föredraget.
Nästa steg var att involvera cafégästerna. PR-knepet blev att skapa en digital karta med alla caféer som serverade Oatlys produkter, samt instruktionen: “Om du som cafégäst upptäcker att ditt café inte har Oatly, klicka i här att de borde införskaffa det.” På så vis hjälpte konsumenterna Oatly att hitta caféer att kontakta. Oatly valde sedan att skicka vykort med förfrågningar till caféerna, signerade de cafégäster som kommit med förslagen.
Vilken del av din målgrupp är trendsättare? Hur kan du involvera dem i att sprida budskapet åt dig?
Fokusera på att kommunicera direkt med dem i dina digitala kanaler. Be dem att skicka in bilder, idéer eller förslag till era produkter och tjänster. På så vis kan de bli dina ambassadörer gentemot resten av din målgrupp – och du får material att använda.
LinkedIn är en utmärkt kanal för att ha en direkt dialog med olika nätverk och målgrupper. Läs mer här om hur du skapar fler affärer genom affärsnätverk bland annat på LinkedIn.
Gör marknadsföring av era värderingar
Den gemensamma nämnaren för Oatlys lyckade PR-insatser är att de kommunicerar en livsstil i stället för produkter, förklarar Sara Hansson, Social Media Manager på Oatly under föredraget.
– Som värderingsstyrt företag lyfter vi in våra åsikter i olika sammanhang. Vi utmanar, ställer frågor och har en konversation med vår målgrupp på ett sätt som utgår ifrån våra värderingar, inte våra produkter. Under Black Friday trycker vi till exempel inte på att folk ska köpa havredryck, utan ber alla att fundera över sin konsumtion och miljön.
Enligt Björn Lindén jobbar många företag tyvärr så mycket med sina budskap att de blir urvattnade. Det kan vara kampanjer och slogans där det inte längre är tydligt vad kunden får eller vad kunden ska göra.
Oatlys bästa tips är därför att låta ditt företags värderingar höras klart och tydligt i dina sociala kanaler. Kunderna kan då dela ditt företags innehåll för att visa vad de själva står för.
Värderingarna bör också tydligt framgå av ditt företags kontorsmiljö och arbetsplats för att sluta cirkeln. Läs mer om hur ditt kontor bidrar till att marknadsföra din verksamhet.
Sammanfattning: Tre PR-knep från Oatly
- Jobba med små, kreativa detaljer i ditt PR- och marknadsföringsmaterial – i bilder, på produkter eller trycksaker, som dina kunder kan upptäcka och sprida.
- Rikta dina budskap främst mot den del av din målgrupp som är trendsättare och hängivna. Ge dem verktyg för att sprida ordet åt dig.
- Låt ditt företags värderingar framgå tydligt i dina PR-kampanjer och din marknadsföring. Det ska synas och höras vad ni står för, inte bara vilka produkter eller tjänster ni säljer.