Året var 1999 när det stod klart att Malmö FF skulle åka ur allsvenskan. Klubben var tvungen att ta nya tag och tänka om: vad gör vi nu?
– Vi samlade alla våra sponsorer och partners och åkte ned till Luxemburg och frågade: vad behöver ni? Och i princip alla svarade att de kunde tänka sig att betala betydligt mycket mer än de gjorde idag. Men på ett villkor, berättar Magnus.
Villkoret var att MFF skulle underlätta för företagen att göra affärer med varandra. Det här var starten på det som skulle bli ett av Sveriges mest kända företagsnätverk.
Vi insåg att våra medlemmar inte bara behövde känna klubben - utan även varandra.
– Vi insåg att våra medlemmar inte bara behövde känna klubben - utan även varandra, och då behövde vi erbjuda ett forum där de kunde knyta kontakter och skapa personliga relationer. Vi förstod också att vi inte bara kunde ha nätverksträffarna när själva säsongen var i gång, utan att folk behövde träffas året runt.
Och för MFF var målet var tydligt: tillsammans skulle de hjälpa laget tillbaka till allsvenskan.
Värdefullt för båda parter
Planen var att MFF skulle vara spindeln i nätet för företagen och erbjuda aktiviteter som nätverksresa, frukostträffar och nätverksfotboll med A-laget, som i sin tur skulle kunna leda till nya affärer. Idén var att hitta en samarbetsform som gagnade klubben och som samtidigt gagnade företagen.
– I stället för att vi skulle ringa runt och jaga folk, fick vi tidigt in rätt personer som partners som sedan kunde sprida ordet till andra att gå med. Vi bestämde att inte ha någon branschexklusiviteten och tog in företag från samma bransch.
Magnus Svensson började själv jobba med nätverket två år efter att det bildades och har sedan dess varit med på hela resan. Idag består nätverket av 77 partners och det finns även omkring 500 företag som är med och sponsrar klubben utan att vara aktiva i nätverket. Medlemsföretagen i nätverket kommer från alla möjliga olika branscher; byggbolag, advokatbyråer, mediaföretag, banker, fastighetsbolag, bil- och it-företag.
– Vi arrangerar inte träffarna bara för att. Inför varje träff ställer vi oss frågor som: Varför ska vi ha den här träffen? Vad ska hända på den träffen som ger det lilla extra till våra medlemmar? Hur kan vi öka värdet för varje företag som är med?
Viktigt med vi-känsla
Idag handlar nätverket inte enbart om att skapa en mötesplats för att generera nya affärer och samarbeten. Andra värden som hållbarhet och samhällsansvar har också blivit allt viktigare för medlemsföretagen.
– Under de första åren var det viktigt för oss att följa upp att folk gjorde affärer med varandra. Sen dess har MFF:s varumärke stärkts. Idag jobbar vi med hållbarhetsfrågor bland annat genom MFF i samhället. Företagen har idag olika syften med att vara med i nätverket. Vissa är kanske enbart med för att knyta affärskontakter. Andra är med för att hitta nya kollegor, för att jobba med samhällsengagemang eller för att de vill associeras med vårt varumärke, säger Magnus.
Varför har ert nätverk blivit så framgångsrikt?
– Allt vi gör måste ge ett värde för dem som är med. Vi underlättar för deltagarna att skapa relationer med varandra och öppnar alla dörrar vi kan för att företagen ska få rätt förutsättningar att interagera. För oss har det viktigaste alltid varit att skapa en vi-känsla. Drömmen var att medlemmarna skulle krama varandra i stället för att skaka hand när de sågs. Och där är vi idag. I grund och botten handlar allt om personliga relationer.
Allt vi gör måste ge ett värde för dem som är med.
Första året med nätverket var MFF med i Superettan och fyra år senare, 2004, vann MFF SM-guld för första gången på 16 år.
– Nätverket hade absolut en stor del i det. I och med att medlemskapet i nätverket kostade mer fick vi in kapital som gjorde att vi kunde köpa spelare. Nätverket har hela tiden haft en stor betydelse i engagemang, delaktighet, ekonomi och vi-känslan.
Fem tips för att hitta affärsmöjligheter i ett nätverk
1. Delaktighet och engagemang
Våga vara rak, ärlig, öppen och mottaglig. Delta i aktiviteter och visa engagemang för att lära känna andra. Försök få möjlighet att presentera dig själv och ditt företag.
2. Personliga relationer
Försök skapa en lite djupare relation med den du har framför dig och prata även om sådant som är ”off work”. En nätverksträff kan vara den samlande punkten, men försök utvidga tänket till att det blir mer personliga kontakter. Känner du människan framför dig kan ni göra allt ihop!
3. Hur kan jag hjälpa?
Sträva efter att försöka förstå vilket behov personen du möter har. Ställ dig frågan ”hur kan jag hjälpa personen jag har framför mig”?
4. Fråga!
Se till att ställa många frågor till de du träffar. Inled gärna med ”berätta om”… snarare än ja och nej-frågor.
5. Knyt många kontakter
Se till att skapa många olika kontakter. Byt kontaktuppgifter och var inte rädd för att höra av dig. Du vet aldrig när du behöver någons hjälp. Och ring i stället för att mejla!