Hur ofta vågar du snegla på vad dina konkurrenter gör? Får dina medarbetare regelbundet tid att utforska, experimentera och prova nya idéer?
Sådana saker bortprioriteras många gånger till förmån för produktion och säljarbete. Det säger David Aycan, designchef på IDEO, under ett föredrag om företagskultur vid 2018 års upplaga av konferensen South by Southwest i Austin, Texas.
Efter att ha hjälpt hundratals företag med organisationsutveckling – eller ”designen av verksamhetsstrukturen” som Aycan kallar det – har han kunnat identifiera sex saker som främjar en kreativ och innovativ företagskultur.
Så här kan du som företagsledare, ägare eller chef implementera och dra nytta av samma saker i din organisation.
1. Se till att syftet är övertydligt
Din verksamhets vision och mission – syftet till varför ni existerar – bör vara så djupt förankrat hos varje medarbetare i organisationen att han eller hon kan rabbla det i sömnen.
Dels kan det guida i det vardagliga beslutsfattandet, dels skapar det en tydligare identitet och stolthet hos medarbetarna. Men framför allt uppmuntrar det egna idéer.
Ett tydligt syfte skapar tillhörighet, och tillhörighet genererar innovation och kreativitet.
– Ta företaget Zalando till exempel. De startade utan något tydligt syfte för att de såg ett hål i marknaden. Företaget gick bra, det växte och expanderade, men nådde till slut en slags mättnadspunkt då ledningen insåg att de inte skulle kunna växa mer om de inte blickade inåt innan de blickade utåt. Det blev tydligt att det saknades en stabil grund att stå på, säger David Aycan.
– I en expansiv fas är det lockande att utöka produktutbudet eller öppna nya kontor, men då är det som allra viktigast att upprätthålla en stark företagskultur. När du står inför stora förändringar bör du samla hela organisationen och låta medarbetarna berätta om sina stoltaste ögonblick på jobbet. Låt dem visa vad de har åstadkommit, kanske som ett kollage på en vägg, och diskutera tillsammans hur ni kan göra mer av det som gör dem som mest stolta.
2. Öppna fönstret mot omvärlden för innovativ företagskultur
Handen på hjärtat: hur mycket tid lägger du på att studera marknaden, jämfört med internt arbete?
Enligt David Aycan bör företagsledare ta sig tid att lyfta blicken från sin egen verksamhet och studera utvecklingen i samhället och branschen. Det kanske låter enklare sagt än gjort, men enligt Aycan är det alltid värt det – ekonomiskt.
I ett kreativt, innovativt företag måste det finnas ventiler för nya tankar och intryck. Ibland kommer de inifrån organisationen, ibland kommer de utifrån. Nyckeln är att få perspektiv på sin egen verksamhet genom att se den med andra ögon. Då blir det tydligt vad som kan göras bättre.
Gå på det där frukostföredraget. Köp biljett till den där konferensen – och ta med dig dina medarbetare. Låt medarbetarna få bidra med idéer till hur ni får nya idéer.
– En ypperlig dörr till omvärlden är dina kunder. Skapa möjligheter för dem att komma med feedback som inte bara gäller er produkt eller tjänst utan hela er relation. Våga be om det, säger Aycan.
– Vi vet att team som träffar och stämmer av med sina kunder minst en gång i månaden gör 25 procent bättre resultat.
3. Experimentera mera
David Aycan förklarar att våra hjärnor är skapta att föredra det vi är bekanta med. För att bli mer kreativa och innovativa behöver vi därför aktivt använda oss av olika metoder för att lära oss tänka utanför den berömda lådan.
– När ni diskuterar nya vägar och idéer i företaget, diskutera då inte bara en grej åt gången. Diskutera fem idéer. Parallellt.
– Undersökningar visar att du har 50 procents större chans att lyckas med en ny idé eller lansering om den har fötts fram parallellt med flera andra idéer. Då jämförs de med varandra, kan korsbefruktas och testas redan innan de favoriserats av hjärnan, berättar Aycan.
4. Blanda kompetenser mellan team och avdelningar
Om du känner att dina medarbetare behöver ny inspiration kanske du överväger att ta in en extern föreläsare eller coach för en workshop. Men det finns ett enklare och effektivare knep: låt medarbetare från olika avdelningar och team jobba tillsammans i nya konstellationer då och då.
Det ger en mångfald i perspektiven, och kan öka produktionen i teamen med snitt 38 procent, förklarar David Aycan.
– Du behöver inte ta in någon konsult eller anställa någon ny medarbetare. Prova först att röra runt i grytan internt och se vad som händer när samarbeten sträcker sig över team-gränser. Det ger fantastiska resultat varje gång. Sitt med på varandras måndagsmöten och ge feedback, till exempel.
5. Involvera medarbetarna i hela produktionskedjan
I en verksamhet där medarbetarna sällan kommer i kontakt med slutkonsumenten, slutprodukten eller saknar insikt i produktionsprocessen är det mindre vanligt att medarbetarna kommer med spontana kreativa förslag.
Precis som kreativitet och innovation hänger ihop med tillhörighet, hänger det ihop med stolthet, menar Aycan.
När känner vi stolthet? När vi får njuta av det vi skapat tillsammans, och tillåts att få en helhetsbild av det arbete vi levererat.
– Se till att kommunicera varje del av produktionsprocessen med de individer som har varit involverade längs vägen. Även den som bara var med i början av ett projekt behöver få ta del av slutresultatet för att känna stolthet. Då kan han eller hon komma med förslag på förbättringar inför nästa projekt.
– Tydlighet kring produktionsprocessen kan öka produktiviteten med så mycket som 69 procent, och kan alltså vara en helt avgörande punkt, säger Aycan.
6. Förbättra, förtydliga och förädla – hela tiden
En kreativ och innovativ företagskultur utmärks enligt Aycan av två huvudsakliga drag:
1) Att alla medarbetare är införstådda med vad företaget står för
2) Att alla medarbetare känner att det finns utrymme att utveckla detta löpande
Därför är det viktigt att visionen och syftet är tydligt, men ständigt får prövas och utmanas – av alla i företaget.
– En idé är att låta ett team ta fram fem egna principer för sin process, sin design eller sitt sätt att arbeta. Principerna bör vara i linje med verksamhetens övriga principer och syfte, men samtidigt öppna för självständighet i teamet. På så vis kan medarbetarna känna att de bestämmer över sin egen tid och sitt eget engagemang, och kan påverka sitt vardagliga arbete, förklarar David Aycan.