I en värld av global handel hänger allt ihop. När krig och kris präglar omvärlden skapas kedjereaktioner som påverkar hela samhället, inte minst småföretag. Inflationen tvingar centralbankerna att välja mellan att kraftigt höja räntan för att motverka ökad inflation eller att höja mindre för att inte få alltför negativa konsekvenser på ekonomin.
– Vi är på väg mot sämre tider, det är bara att konstatera. Frågan är snarare hur mycket sämre, säger Annika Winsth, chefsekonom på Nordea.
– Det är svårt att veta hur mycket centralbankerna behöver höja räntan med för att få bukt med inflationen, det är det ingen som vet. Den osäkerheten gör att det kan svänga väldigt fort och ge så stora rörelser på finansmarknaderna som nu.
För småföretag innebär inflationen främst högre energi- och råvarukostnader, men även högre räntor och lönekrav, menar Alexandra Stråberg, chefsekonom på Länsförsäkringar.
– Just nu är det hög efterfrågan på råvaror och det gör att det bli dyrare att producera varor. Räntorna höjs för att inflationen är hög och då måste man dämpa aktiviteten i den svenska ekonomin. Den här situationen påverkar vardagsekonomin för människor på ett markant sätt, och då försöker många få upp sin lön vilket gör att arbetskraftskostnaderna ökar.
Alexandra Stråberg påpekar att inflationen ökade redan som en konsekvens av den snabba återhämtningen efter coronapandemin, då utbudet inte matchade den höga efterfrågan, vilket gjorde att priserna på exempelvis energi och råvaror ökade markant. Situationen hann inte stabilisera sig före Rysslands invasion i Ukraina, som då spädde på en redan ansträngd situation.
– Inflationen är ett faktum och kommer att fortsätta vara hög en tid. Det är svårt att som småföretag skydda sig mot den. Det viktigaste är att se över sina utgifter, och se hur mycket av kostnadsökningarna man kan föra över i en prisökning mot kunden.
Vilka är dina fem bästa tips till småföretag i dessa tider?
Alexandra Stråberg, chefsekonom, Länsförsäkringar
1. Väsentliga varor
Försök att säkerställa leverans av viktiga varor och tjänster för verksamheten. Se till att inte stå utan det ni behöver. Inventera vad som krävs för att verksamheten ska kunna fortsätta framåt.
2. Kundomsorg
Kunderna blir drabbade av det som sker och det kan skada kundrelationerna. Se till att ge kunderna tydlig information och förklara hur de kommer att påverkas. Visa omsorg kring kundernas situation.
3. Prata med banken
Se över vad ni har för finansieringsbehov och vad ni har för likviditet. Hur sårbar är er ekonomiska situation?
4. Lån och räntebetalningar
Marknadsräntorna är på uppgång. Gör en översyn av era lån och räntebetalningar. Räkna på hur en högre räntenivå påverkar kostnaderna för lånen.
5. Personalomsorg
Var mån om kärnkompetensen i er verksamhet. Gör en personalinventering och prioritera den kompetens som företaget verkligen behöver för att kunna fortsätta verksamheten.
Annika Winsth, chefsekonom, Nordea
1. Se över företagets svaga punkter – i fyra steg
- Vilka är ditt företags svaga punkter, vid vilken nivå får ni allvarliga problem?
- Vad gör ni konkret när ni når den punkten?
- Hur ser ni till att ni håller er till det beslutet?
- Uppdatera regelbundet – betydligt oftare än ni gjort när marknaderna varit stabila
2. Ha en buffert
I osäkra tider är det klokt att säkerställa en god buffert. Sitter du i en skuldsituation så är det någon annan som bestämmer åt dig när det blir besvärligt.
3. Relationer med finansiär
Se till att ha goda relationer med finansiärer, gärna flera.
4. Förbered er inför sämre tider
Det kan svänga väldigt fort när det är så stora rörelser på finansmarknaderna som idag. Det behöver man ta höjd för. Vi är på väg mot sämre tider, frågan är hur mycket sämre.
5. Sätt upp tre scenarion
Om centralbankerna fortsätter att höja räntan även nästa år, vad händer då i mitt företag? Gör upp en plan för flera olika scenarion.